Manuele therapie

Bij manuele therapie worden vooral klachten van de gewrichten, van de wervelkolom in het bijzonder door de manueel therapeut uitgevoerd. Deze voert ook manipulaties uit.

Doel manuele therapie

Bij een manipulatie maakt de manueel therapeut een beheerste, snelle beweging van het gewricht die vaak gepaard gaat met een voelbare of hoorbare klik. Manuele therapie is geschikt voor iedereen ongeacht de leeftijd. Als u een gewricht slecht kunt bewegen, of daar pijn bij hebt, kan manuele therapie uitkomst bieden. Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds het verbeteren van uw houding en bewegingen. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: u voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

Klachten die met manuele therapie kunnen worden verholpen

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
  • heupklachten

Opleiding manueel therapeut

Manuele therapie wordt toegepast door een fysiotherapeut die na de opleiding voor fysiotherapie een aanvullende en internationaal erkende opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarmee heeft de therapeut extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Behandelprocedure

De behandelprocedure start met een eerste screening, waarin wordt bepaald of u bij de manueel therapeut aan het juiste adres bent, volgt een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut vragen over de klachten; bijvoorbeeld hoe ze ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de manueel therapeut uw houding en bewegingen beoordeelt en uw gewrichten onderzoekt.

Voor manuele therapie kunt bij de volgende therapeuten terecht:

• Eric-Jan van Daatselaar
  • Dario van Klaveren