Parkinson

De ziekte van Parkinson is een aandoening van de hersenen, waarbij een deel van de zenuwcellen langzaam afbreekt. De vermindering van de zenuwcellen heeft tot gevolg dat de lichaamsbewegingen veranderen. Soms is er sprake van stijfheid van de ledematen (= rigiditeit), maar ook kan er sprake zijn van bewegingsarmoede (= akinesie). Soms is er een trilling in rust in een hand en/of been zichtbaar (=rusttremor). Een voorovergebogen houding is ook een symptoom.

Behoud van kwaliteit van leven met Parkinson beweegprogramma

Helaas is de ziekte van Parkinson nog niet te genezen. Het behouden van de kwaliteit van leven echter is een doel op zich. De therapie richt zijn dan ook op het behoud van mobiliteit en ADL-functies, de zogenaamde Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen, zodat u zo lang mogelijk veilig zelfstandig kunt blijven. Wacht niet tot uw conditie is verminderd, maar houd deze op peil.

Met name als u problemen ervaart bij dagelijkse bewegingen, zoals lopen, opstaan uit een stoel en omrollen in bed, kunt u veel baat hebben bij therapie. Dat is ook het geval als uw conditie minder wordt of als u nek- schouderklachten heeft, als u vaker valt en geneigd bent om minder te bewegen. Actief blijven heeft een positieve uitwerking op uw klachten en voorkomt nieuwe bijkomende klachten, zoals broze botten, verstopping of problemen met uw hart.

De behandeling en begeleiding worden afgestemd op uw situatie en op hoe ver Parkinson zich bij u ontwikkeld heeft.

U kunt hiervoor terecht bij de volgende therapeut:

• Nelleke Toet

Tegel Parkinson